Search This Blog

Sunday, January 17, 2010

PEMANTAPAN KOMPONEN AKHLAK DALAM PENDIDIKAN ISLAMBAGI MENANGANI ERA GLOBALISASI


RINGKASAN ARTIKEL :

ARTIKEL INI MEMBICAKAN MENGENAI PENEKANAN YANG PERLU DIMUATKAN DALAM PENDIDIKAN ISLAM DIPERINGKAT SEKOLAH PADA MASA INI ADALAH UNTUK MELAHIRKAN GENERASI PEMIMPIN MASA HADAPAN YANG BERAKHLAK MULIA DAN MAMPU MENGHADAPI CABARAN DI ERA GLOBALISASI INI.
PERANAN KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH YANG DIGELAR KHALIFAH DI MUKA BUMI INI BERTANGGUNGJAWAB MELAKSANAKAN KEWAJIPAN KITA SEBAGAI MANA YANG DIBAWA OLEH NABI DALAM MENYEMPURNAKAN AKHLAK MANUSIA.
PENDIDIKAN ISLAM YANG SECARA LANGSUNG BERPERANAN MENDIDIK DAN MEMBENTUK INDIVIDU MUSLIM YANG BERAKHLAK DAN BERIMAN SENTIASA MENGALAMI PERUBAHAN DEMI MENAMBAHBAIK DAN MEMPERTINGKAT KEBERKESANAN DALAM PENDIDIKAN AKHLAK DAN MORAL PELAJAR.

5 comments:

  1. Idea2 yang dikemukakan melalui artikel di atas sangat tepat dan bernas dalam mengupas tentang kepentingan penerapan komponen akhlak dalam Pendidikan Islam. Ia juga menggambarkan keprihatinan penulis terhadap masa depan anak bangsa kita yang penuh kecelaruan.Namun apa yang lebih penting ialah perbincangan tentang -kaedah plaksanaan dan penerapan- komponen akhlak secara lebih praktikal bersesuaian dengan realiti sisitem pendidikan di Malaysia..2 cadangan saya..1. Satu persidangan dengan tokoh2 ulama' yang berautoriti dr dalam dan luar negara untuk pembentukan kurikulum 2. Mengamal dasar pandang ke timur Tengah..iaitu mencedok kurikulum mereka yang terbukti berkesan melahirkan ulama' yang mutqin dan digarap mengikut acuan tempatan..sekian..

    ReplyDelete
  2. Artikel ini amat penting kepada semua yang bergelar pendidik untuk membentuk jenerasi pelapis negara kearah yang lebih baik dari masa ke semasa,rata-rata kita lihat para pemimpin yang ada sekarang hanya banyak menekankan dari aspek keduniaan semata-mata kerana mereka kekurangan asas agamalah yang menyebabkan mereka menyelesaikan masalah dalam semua aspek tidak mengikut sebagaimana yang agama kehendaki,oleh sebab itu untuk membina pemimpin yang cemerlang hendaklah bermula dari sekolah,kerana pernah kita dengar ungkapan mengatakan "Pelajar Hari Ini Pemimpin Hari Esok"Sekian.

    ReplyDelete
  3. Ulul Azmi bin Hassan
    No.matrik: 202208

    Artikal ini sangat menarik dan dapat menambah pengetahuan para guru pendidikan Islam dalam menangani masalah akhlak dan tingkahlaku pelajar diera globalisasi atau dunia tanpa sempadan pada hari ini. Penekanan kepada pendidikan akhlak pada masa kini amat penting kerana pelajar masa kini terdedah dengan pelbagai unsur dan maklumat hanya dihujung jari iaitu melalui internet. Golongan pelajar perlu bimbingan para guru melalui sistem pendidikan dinegara kita untuk membentuk golongan pelajar atau generasi pelapis yang berakhlak mulia serta bertamadun yang tinggi.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum.. Saya amat bersetuju dengan artikel yang dipaparkan ini..Pelajar adalah modal insan yang perlu dibentuk dan diberi penekanan dalam pendidikan akhlak mereka untuk menjadi generasi pelapis yang berkualiti serta dapat menjadi pemimpin yang berwibawa pada masa hadapan. Mereka juga perlu dilengkapi dengan pelbagai kemahiran dan kebolehan supaya dapat menghadapi kehidupan dalam dunia yang penuh global..

    ReplyDelete
  5. salam..
    saya amat bersetuju agar komponen akhlak diberi penambahbaikan agar dapat menangani cabaran era globalisasi yang menjanjikan pelbagai kebaikan malah keburukan. Isu-isu semasa seperti akhlak dalam melayari internet, membendung jenayah siber dan sebagainya haruslah diberi penekanan yang sewajarnya. Selain itu, tidak terhad kepada subjek Pendidikan Islam, penekanan akhlak semasa pengajaran subjek-subjek lain pun boleh diterapkan walaupun sekadar seminit sebagai renungan atau tazkirah..justeru, kerjasama semua guru dalam membina sahsiah pelajar amtlah diharapkan..

    ReplyDelete